Home FanPage follow +



Tuesday 28 August 2012 @ 06:20
0 +
Kisah Penghijrahan Seseorang Niqabis

Assalamualaikum..
saya nak share sikit pasal seseorg yg dulunya tidak menutupi aurat 
tapi sekarang tidak lagi membuka auratnya..

Ini kisah penghijrahan SEORANG SAHABAT saya.

hasil nukilan dari SAHABAT saya

Asal saya bukanlah seorg yg bertudung, jauh sekali bertudung labuh. 
Kehidupan saya penuh dgn dunia glamour. Berkawan dgn mereka yg glamer dan up to date. 
Saya juga pernah jadi freelance modeling kerana ketinggian saya, freelance MUA (MakeUpArtist). 
Ramai kenalan fotografer dan MUA saya kenal. Sehingga satu hari Allah pertemukan saya dgn Zauj saya skrg ni. 

Zauj saya seorg fotografer part time dan seorg ahli perniagaan juga seorg engineer di MAB. 
Waktu saya ada shooting di Satelite Building KLIA untk membuat pengiklanan Comp MA TECH under MAB, 
saya jadi model bg pengiklanan tersebut. Saya jumpe dgn zauj saya. Tidak disangka-sangka selepas tu, saya mula rapat dgn zauj saya, die banyak beri nasihat. Dia juga menasihati saya supaya tinggalkan dunia modelling buat selama-lamanya kerana banyak negetifnya dr positive. Paling xboleh jaga iaitu bab aurat.

Dulu saya xboleh nk terima nasihat org yg suruh saya bertudung, yelah tgh glamer, 
dgn rambut yg terurai cantik, anting2 terbuai2, kasut tumit tinggi, baju yg mengikut cutting badan. 
Terasa diri ni cantik bab ratu cantik. Bangga diri dgn pujian-pujian org lagi-lagi lelaki. Saya terasa diri saya diperhatikan. Ramai yg nk berkenalan dgn saya. Tapi apabila hidayah sampai semua tu dusta belaka.

Sehingga satu hari, setiap hari saya menangis dan menangis, xtau sebab apa. 
Saya malu nk keluar rumah. Saya buka almari. Cuma ada baju kurung je, baju labuh xda. 
Tudung pn selendang je ada. Allahu.. Betapa saya ni jahil. Saya mengadu dgn zauj saya yg dulu kawan saya. Zauj saya hadiahkan saya pakaian-pakaian muslimah, tudung dan kitab-kitab. Zauj saya bawa ke jalan yg lurus. Saya mula menutup aurat, buang gmbr dalam fb.

Tidak lama saya berjumpa dgn page UAI. 
Saya baca kat dalam tu org kongsi ilmu bermacam2. Tepuk dahi saya dibuatnya. 
Banyak betul saya xtau. Nk keluarkan pendapat pn xberani sbb xberilmu.

Selang beberapa bulan saya pn bernikah dgn zauj saya, saya buat kecil-kecilan je janji saya sah jd seorg isteri. Mula tu mmg saya bertudung, tapi saya masih cetek ilmu kan, saya still tabarruj, jadi mak andam bagai. 
Cantik-cantik. Keluar rumah pn mekap dan bergaya sakan.

Tapi lama kelamaan, saya belajar dan belajar, 
saya beli kitab bermacam-macam kitab. 
Saya bertanya dgn guru itu dan ini, sehingga sekrang ni. Saya telah pun berpurdah. 
Alhamdullilah sangat-sangat dengan hidayah yg Allah kurniakan kpd saya akhirnya saya sampai ke tahap ni, dengan ilmu di dada, walau xbanyak tp sudah membuatkan saya lebih baik dr yg dulu, saya seorg yg 0. 
Baru saya tau ILMU lah yg membezakan seseorang itu. 
Dengan iman lah dapat membawa kita ke arah yg lebih baik. 

Setakat ini perkongsian hidup saya, semoga kita semua dapat istiqamah dgn penghijaran kita. 
Jangan pernah putus asa itu nasihat saya. Ingatlah sebaik2 kite, ada yg jauh lebih baik. 
Jadi jgn sombong, jgn angkuh dgn keadaan kita skrg, jgn pandang hina pd mereka yg jahil. 
Kalau Allah nk beri hidayah pd mereka sekelip mata sahaja, contohnya diri saya sendiri. 
Wallahualam.

Please do the rules:
  1. No spamming--no no no!
  2. Don't talk rudely--don't don't don't!
  3. I like nice people--
    if you need meh to follow your blog back--ask it nicely and i'll think about it~

Post a Comment

Older Post